آژانس هواپیمایی اسطوره بیستون

کاخ توپکاپی

جاذبه گردشگری اسطوره بیستون 20 آذر ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

کاخ توپکاپی

ساخت کاخ توپکاپی استانبول از سال 1459 آغاز شد و در سال 1478 به پایان رسید. این کاخ محل سکونت سلاطین عثمانی، حرم سرا و دادگاه عثمانی و همچنین مرکز مدیریت حکومت بوده است. این کاخ 4 قرن خانه سلاطین عثمانی بوده است(از سلطان مهمد دوم تا سلطان عبدالملک همگی). هر سلطانی که به سلطنت می رسید قسمتی را با طرح و معماری متفاوت به کاخ اضافه می کرد. این کاخ در طی تاریخ محل سکونت 4000 نفر بوده است. کاخ توپکاپی از یک سمت به آب های دریای مرمر و از سمت دیگر به خشکی راه دارد. از سک سمت قاره اروپا و از سمت دیگر قاره آسیا قابل مشاهده است.خلاصه ای از بخش های مختلف کاخ: پیش از رسیدن به قسمت داخلی نخستین دروازه امپریالیستی و چشمه ی سلطان احمد سوم در حیاط خلوت قابل مشاهده است.داخل کاخ نیز به چهار بخش اصلی: حیاط اصلی و دیگر بناها مانند حرم، محلی که اعضای زن خانواده سلطان بوده اند و ساختمان شورای امپریالیستی(جایی که جلسات میان مقامات دولتی برگزار می شده ) تقسیم شده است.



حیاط اول
  کاخ برای دسترس عموم مردم آزاد بوده است و این حیاط منطقه خدماتی کاخ محسوب می شده و شامل یک بیمارستان، یک نانوایی، انبار مهمات ، انبار های ذخیره سازی و برخی از خوابگاه ها بوده است. کلیسای بیزانس نیز در این منطقه قرار دارد. نخستین حیاط کاخ حیاط سپاه نامیده می‌شود، از این دروازه به بعد هیچ‌کسی به‌ غیراز سلطان حق نداشت تا سوار بر اسب از این دروازه عبور کند و سایر افراد می‌بایست با پای پیاده از این دروازه عبور می‌کردند.

حیاط دوم که میدان دیوان نیز نامیده می شد، محل دیوان (شورای امپراتوری) بود و در آن برای هر کسی که با دیوان تجارت و رابطه ای داشت باز بود. حیاط دوم، میدان دیوان درواقع مرکز اداری امپراتوری محسوب می شده. علاوه بر دیوان، صومعه و آشپزخانه نیز در حیاط دوم واقع شده بود. دروازه دوم دارای دو برج مراقبت است و با نام دروازه سلام شناخته می‌شود؛ علت این امر این است که هرکسی که به این مکان وارد می‌شد، پیش از ورود می‌بایستی به سلطان سلام و درود می‌فرستاد و تنها خود سلطان و خدمه او حق عبور از این دروازه را داشتند و به‌عبارت‌دیگر این دروازه برای دسترسی عمومی ساخته نشده بود.

دروازه سوم با نام دروازه سعادت شناخته می‌شود و دلیل این امر این است که سلطان و اهالی کاخ، رخدادهای بزرگ را در این مکان جشن می‌گرفتند. در این شرایط سلطان بر روی تخت پادشاهی خود می‌نشست و هنگامی‌که او شاد بود، همه شاد بودند. این دروازه به‌وسیله خواجه‌های سفید محافظت می‌شد و هیچ‌کس نمی‌توانست بدون مجوز سلطان از آن عبور کند.

سومین حیات، آخرین حیاط کاخ باغ شخصی سلطان (صوفی همایون) است که آنطرف تعدادی گذرگاه قرار داشت. در این باغ تعداد زیادی گل لاله و گل سرخ و چند اتاقک با نمایی بسیار زیرا رو به شهر وجود دارند که می‌توان در آن‌ها به نوشیدن قهوه یا چای مشغول شد.

حرم کاخ توپکاپی نیز بخشی از کاخ بوده که مختص خانواده سلطنتی بود و رابطه آن دنیای خارج بسته بود.همسران سلطان و حتی ملکه مادر نیز در میان بانوان حرم گاها در میان آنها انتخاب می شد و یا در اکثر موارد آنها با دیوان عثمانی ازدواج می کردند. حرم در واقع به همسران عقدی و صیغه‌ای و فرزندان شاه اختصاص داشت و حفاظت از آن بر عهده خواجه‌های سیاه بود.



خلاصه تاریخچه کاخ توپکاپی استانبول

_ توپکاپی، نخستین کاخ عثمانی است که بعد از فتح استانبول توسط امپراتوری عثمانی، به دستور سلطان محمد فاتح (محمد دوم) در سال 1459 بنا شد.

_ توپکاپی از 1465 تا 1856 مرکز اداری امپراتوری عثمانی بوده است.

_ کاخ موزه توپکاپی برای حدود 400 سال یکی از اقامتگاه های اصلی سلاطین عثمانی در استانبول بود.

_ این کاخ 4 قرن خانه سلاطین عثمانی بود و 25 سلطان عثمانی در آن زندگی کردند.

_ توپکاپی کاخ شهری با جمعیت تقریبا 4.000 نفر به مساحت 70 هکتار (173 هکتار) بوده است. 

_ کاخ موزه توپکاپی در سال 1985 توسط یونسکو به عنوان بهترین مثال از قصر های دوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید.

_ ساخت کاخ توپکاپی از سال 1459 آغاز شد و در سال 1478 به پایان رسید.

برای رزرو توراستانبول با بهترین قیمت در آژانس مسافرتی اسطوره بیستون می‌توانید:

1. با شماره تماس 02142261 تماس حاصل فرمایید.

2. به قسمت تماس با ما در منوی سایت مراجعه و درخواست خود را به همراه شماره تماس ثبت فرمایید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

3. مراجعه حضوری: از ساعت 9 صبح الی 6 بعد از ظهر به آدرس تهران، خیابان دکتر بهشتی، جنب مترو شهید قدوسی، پلاک3، واحد 3 مراجعه فرمایید.

تورهای ويژه اسطوره بیستون
مقالات پربازدید
6Lf9kSwmAAAAAM2r3nHz8lPnzg4ui3HJafp28TM2