آژانس هواپیمایی اسطوره بیستون

پارک کوه سنگی

جاذبه گردشگری مرتضوی 18 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

پارک سنگی مشهد

پارک سنگی مشهد یا همان "کوه سنگی" سومین و یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های پر بازدید در مشهد بعد از حرم و آرامگاه فردوسی است که در جنوب غربی این شهر و بین دو کوه پوشیده از سنگ قرار دارد. بازدید از این جاذبه زیبا را به کسانیکه اهل کوهنوردی و پیاده روی هستند پیشنهاد می کنیم. البته در پایین کوه نیز امکانات تفریحی، پیاده روی و بازدید از موزه فراهم شده است. با اسطوره بیستون همراه باشید تا این مجموعه زیبا را معرفی کنیم. 

کوه سنگی مشهد


تاریخچه‌ایی از پارک کوه سنگی

پارک کوه سنگی زیبا قدمتی دیرینه دارد که در فاصله 11 کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است و دارای اهمیت تاریخی بسیاری است. این مکان تاریخی از زمانی که شاه عباس صفوی در سن 16 سالگی(995 قمری) تاج پادشاهی را توسط مرشد قلی استاجلو به سر گذاشت اهمیت ویژه‌ایی پیدا کرد و به دلیل آب و هوای مطبوع، وجود کوه و درختان سرسبز به یک تفرجگاه برای مرم محلی تبدیل شد.
 در سال 1318 هجری شمسی مهندسی آلمانی با بنا کردن ساختمانی دو طبقه در این پارک و امکاناتی مانند حوضچه های آب، گلکاری و درختکاری، جدول‌کشی و نرده‌کشی به دور پارک، این پارک را به یک مجموعه تفریحی بسیار زیبا و محبوب تبدیل کرد.
همانطور که پیش‌تر گفتیم داخل مجموعه کوه سنگی موزه‌ایی بزرگ به نام "موزه بزرگ خراسان" قرار دارد که معماری آن از "کاخ کلات نادر" برگرفته شده است و نمای بیرونی آن پوشیده از سنگ‌های خارا و گرانیت کوهسنگی است. جلوی درب ورودی دو مجسمه شیر سنگی نصب شده است که هدیه‌ایی از طرف شهردار وقت شهر میلان بوده است. در کنار رستوران و تالار این مجموعه نیز مجسمه هایی از انسان نصب شده بود که البته بعد از انقلاب 57 برداشته شدند.
یکی دیگر از نماد‌های زیبای ساخته شده در این پارک استخر بزرگ در وسط پارک است که منظره‌ایی از کوه‌های سنگی، درختان زیبا را به نمایش می‌گذارد که این مجموعه را به یک مکان عالی برای پیاده روی هنگام عصر تبدیل کرده است.

کوه سنگی مشهد


بازار چهار سوق کوه سنگی

از جاذبه‌های دیگری که در پارک کوه سنگی قرار دارد "بازار چهار سوق" یا همان "چهارسوق هنر" است که شامل دالان‌هایی با معماری سنتی است که فرش‌های دست باف، صنایع دستی، تابلو‌های رنگ روغن بسیار زیبا، انواع قلیان و دیزی‌های سنگی را به نمایش و فروش گذاشته‌اند. 

راه‌های دسترسی به کوه سنگی
در سال 1340 این پارک به صورت کامل خیابان بندی شد به طوریکه خیابان اصلی مشهد از این پارک تا راه آهن شهر مشهد ادامه دارد. در حال حاضر نیز از فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تاکسی‌هایی مستقیم به این پارک می‌روند. از ایستگاه راه آهن مشهد نیز هم اتوبوس و هم تاکسی در دسترس می‌باشند.  

آرامگاه‌های پارک کوه سنگی
در این مجموعه تاریخی و تفریحی آرامگاه بسیاری از افراد مهم حکومت وقت قرار دارد که تعدادی از آنها را بررسی کرده‌ایم.
آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی
میرزا ابراهیم یکی از نوادگان امام جواد و بزرگترین واقف سادات رضوی خراسان بوده است. آرامگاه او در دامنه کوه‌های سرسبز و آرام قرار گرفته است. متاسفانه در حال حاضر این آرامگاه مورد تخریب قرار گرفته است.
آرامگاه شیخ اسدالله یزدی
شیخ اسدالله یزدی عارفی بوده که در سال 1350 هجری از دنیا رفت؛ مقبره او در آرامگاه عرفا در کنار هفت تن دیگر به شکل هشت ضلعی قرار گرفته است. برای رسیدن به این آرامگاه باید از خیابان رودکی کوهسنگی وارد شوید و بعد از گذراندن پلی در دامنه به آرامگاه برسید.
آرامگاه میرزا عسگری رضوی
میرزا عسگری رضوی فردی حکیم بود که در تمام دوران زندگی خود به تحصیل و تدریس علوم دینی مشغول بود؛ استاد مطهری نیز یکی از شاگردان ایشان بوده است. زندگی او بسیار ساده و به دور از مسائل دنیوی بوده است. او و پسرش هر دو در این آرامگاه به خاک سپرده شده‌اند. 

آدرس پارک کوهسنگی مشهد
مشهد، بلوار کلانتری، درب شمالی خیابان ابوذر غفاری37
مکان های دیدنی اطراف ارک کوهسنگی مشهد
_ باغ ملک آباد 3.7 کیلومتر
_ آرامگاه نادر شاه افشار 5 کیلومتر
_ پارک ملت 8.3 کیلومتر
_ بارگاه امام رضا 6 کیلومتر


مقالات پربازدید
6Lf9kSwmAAAAAM2r3nHz8lPnzg4ui3HJafp28TM2